PERFORMANCES: ROTUNDE I
Επιλέγοντας χώρους πολιτισμικά προσδιορισμένους, όπως το Ρωμαϊκό Θέατρο του Δίου και τον περίβολο του βυζαντινού ναού της Παναγίας Κονταριώτισσας Πιερίας, τα μέλη του «Εργαστηρίου» αναπτύσσουν τις performances “Rotunde Ι – ΙΙ” οριοθετώντας με τα σώματα και τις κινήσεις τους κυκλοτερείς περιοχές, τις οποίες καλύπτουν με πολύχρωμα υφάσματα.
ROTUNDE I
H perfrormace “ROTUNDE I” πραγματοποιήθηκε στη σκηνή του Ρωμαϊκού Θεάτρου του αρχαίου Δίου το Σάββατο 24 Οκτωβρίου 2020 και ώρες 16.00 – 18.00.
Υλικά και χωρικά δεδομένα:
Ηλικία performers: 14 ετών.
Διάρκεια performance: 11.58 λ.
Διάρκεια video: 14.03 λ.
Το video δημοσιεύεται στο link: https://youtu.be/rg4zjMU3m-A
1. Διαδικασίες in situ
Φορώντας ομοιόμορφα λευκά ενδύματα και έχοντας καλυμμένες τις κεφαλές τους με μαύρα υφάσματα, τα μέλη του χορού, που αποτελείται από 11 έφηβες, εισέρχονται στον προσδιορισμένο χώρο (σκηνή Ρωμαϊκού Θεάτρου του Δίου) σε σειρά, με επικεφαλής τον κορυφαία. Κινούνται αργά και τελετουργικά, με ελαφρά σκυμμένη την κεφαλή, κρατώντας με το αριστερό τους χέρι κόκκινη κορδέλα διαστάσεων 3 εκ. × 20 περίπου μ.
Βαδίζουν, στη συνέχεια, με αργό tempo δεξιόστροφα και περιμετρικά του κυκλικού χώρου διαμέτρου 8 περίπου μ., που διαγράφεται νοητά στο έδαφος.
Μετά από τρεις περιστροφές ακινητοποιούνται στην περίμετρο της κυκλικής περιοχής στις κορυφές κανονικού 11γώνου και στρέφουν τα σώματά τους προς το κέντρο. Εναποθέτουν αργά την κορδέλα στην περίμετρο του κύκλου και τα μαύρα υφάσματα από τις κεφαλές τους εσωτερικά της περιμέτρου.
Ξεκινούν και πάλι την περιστροφική κίνηση με το ίδιο tempo. Μόλις ολοκληρώσουν τη δεύτερη περιστροφή η κορυφαία παίρνει μερικά υφάσματα από τι στοίβα, που εναποτίθεται εκτός της περιμέτρου στο σημείο εισόδου, και συνεχίζει να κινείται περιμετρικά σε πιο αργό tempo. Βαδίζει με χαμηλωμένη την κεφαλή, κρατώντας τα υφάσματα με τα δύο της χέρια στο ύψος του στήθους. Το ίδιο κάνουν, διαδοχικά, το ένα μετά το άλλο τα μέλη του χορού.
Ολοκληρώνοντας μία πλήρη περιστροφή η κορυφαία σταματά στην αρχική της θέση στην κορυφή του κύκλου και στρέφεται προς το κέντρο. Το ίδιο κάνει και ο υπόλοιπος χορός με κατάλληλο tempo, έτσι ώστε η τελευταία του χορού να ακινητοποιηθεί λίγα μέτρα μετά το σημείο ανάληψης των υφασμάτων και δύο περίπου μέτρα δεξιά της κορυφαίας. Τελετουργικά με αργές κινήσεις, απλώνουν τα υφάσματα στο έδαφος καλύπτοντας όλη την κυκλική περιοχή.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, επιστρέφουν στην αρχική τους θέση στην περίμετρο και παραλαμβάνουν με τα δύο τους χέρια (έχοντας εξωτερικά τις παλάμες) την κόκκινη κορδέλα. Κινούνται ταυτόχρονα προς το κέντρο του κύκλου κάνοντας 4-5 βήματα. Ακινητοποιούνται, όταν σχηματίσουν ομόκεντρο κύκλο διαμέτρου τριών περίπου μέτρων. Γονατίζουν ταυτόχρονα και πραγματοποιούν τρεις διαφραγματικές αναπνοές αυξανόμενης έντασης· η πρώτη με χαμηλωμένη την κεφαλή, η δεύτερη σε ευθεία θέση και η τρίτη με ανασηκωμένη την κεφαλή.
Στη συνέχει εναποθέτουν την κορδέλα στην υφασμάτινη επιφάνεια και με επικεφαλής την κορυφαία πραγματοποιούν με σταθερό tempo δύο δεξιόστροφες περιστροφικές κινήσεις. Στο τέλος της δεύτερης περιστροφής αποχωρούν από την περιοχή.
2. Εννοιολογικό περιεχόμενο
Το εννοιολογικό περιεχόμενο μπορεί να περιγραφεί με βάση τις παρακάτω έννοιες:
Έννοια του κυκλικότητας, που βασίζεται στην εξέλιξη της performance σε κυκλική περιοχή με κυκλικές κινήσεις. Ο κύκλος λειτουργεί ως στοιχείο διασύνδεσης της ομάδας και ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων. Η διαμόρφωση της κυκλικής περιοχής ενισχύεται από τη διασύνδεση της ομάδας με κορδέλα σε κόκκινο χρώμα που παραπέμπει έμμεσα στο αίμα.
Έννοια της ένδυσης που σχετίζεται με την κάλυψη του εδάφους με πολύχρωμα υφάσματα. Η ενέργεια «του ενδύω», αποτελεί ανθρωπολογικό χαρακτηριστικό, που παραπέμπει στις έννοιες της προστασίας, της ζεστασιάς και της κάλυψης της γυμνότητας και διασυνδέει τον φυσικό χώρο με ανθρωπογενείς λειτουργίες. Τα τμήματα υφασμάτων, τα οποία περίσσεψαν από τα θεατρικά ενδύματα των μελών του «Εργαστηρίου», ανακυκλώνονται σε νέες χρήσεις λειτουργώντας ως προεκτάσεις του σώματος που αγκαλιάζει με θαλπωρή τον φυσικό χώρο και τον προφυλάσσει.
Έννοια της κίνησης στο έδαφος και της κοινής τριπλής διαφραγματικής αναπνοής ως στοιχείων που βοηθούν στην κιναισθητική και ψυχοκινητική βίωση του φυσικού χώρου με όλες τις αισθήσεις. Τα γυμνά, χωρίς υποδήματα πόδια, αγγίζουν το έδαφος, αισθάνονται τη φυσική υγρασία του φθινοπωρινού απογεύματος και χαράσσουν εφήμερα ίχνη.
Έννοια της λειτουργίας των φυσικών ήχων του χώρου (φωνές πουλιών, περπάτημα χωρίς υποδήματα στο χορταριασμένο έδαφος, ανέμισμα και άπλωμα υφασμάτων, πτυχώσεις ενδυμάτων). Οι φυσικοί ήχοι του χώρου και της κίνησης λειτουργούν ως «φυσική μουσική επένδυση».
Έννοια της νεανικής ζωτικότητας, που βασίζεται στο νεαρό της ηλικίας των συμμετεχόντων. Η νεανικότητα εμψυχώνει την επιτέλεση προσδίδοντας ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά.
Έννοια της παιδαγωγίας, η οποία λειτουργεί προς και από, την πλευρά των νεαρών μελών του «Εργαστηρίου». Οι έφηβες που συμμετέχουν και προετοιμάζουν τη δράση, ασκούνται στην ομαδική εργασία και στον συμμετοχικό σχεδιασμό, αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα, βελτιώνουν τις κιναισθητικές και τις ψυχοκινητικές τους δυναμικές, καλλιεργούν περιβαλλοντικές αξίες, γνωρίζουν το πολιτισμικό περιβάλλον, εμπνέονται στην παραγωγή καλλιτεχνικού έργου και αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και το πολιτισμικό τους κεφάλαιο. Το ευρύ κοινό γίνεται συμμέτοχο στην εφήμερη δράση μέσω της δημοσιοποίησης των οπτικοακουστικών της καταγραφών.
3. Αισθητικό περιεχόμενο
Το αισθητικό περιεχόμενο της performance αναπτύσσεται παράλληλα με το εννοιολογικό. Βασίζεται στις παρακάτω έννοιες:
Ανοικείωση: οι performers ντυμένες με λευκά ομοιόμορφα ενδύματα απλώνουν πολύχρωμα υφάσματα στον φυσικό χώρο που σκιαγραφείται από φθινοπωρινές εικόνες, ήχους και χρώματα. Η «ανθρωπολογική εισβολή» ανοικειώνει τον φυσικό χώρο προκαλώντας νέες εικόνες, ήχους και αναπαραστάσεις.
Επιτέλεση και ενσυναίσθηση: οι κινήσεις, ο ρυθμός, οι αναπνοές, η τελετουργική ατμόσφαιρα και η θεατρικότητα, συνθέτουν την αισθητική της επιτέλεσης που εμπλέκει τις ψυχοσωματικές λειτουργίες και εγκαθιστούν μια «σωματική γλυπτική» στον χώρο, η οποία ενισχύεται από την καθαρότητα και την ικμάδα των εφηβικών σωμάτων. Η φυσική ένταξη στον χώρο και οι ψυχοκινητικές διεργασίες δημιουργούν ισχυρό ενσυναισθητικό φορτίο στους συμμετέχοντες. Τεχνοτροπία: η καλλιτεχνική πράξη ακολουθεί τη αισθητική της τελετουργικής performance με έμφαση στην απλότητα των αναπαραστατικών πρακτικών και στις επιτελεστικές και εφήμερες διαδικασίες. Το κοινό δεν συμμετέχει ενεργά ούτε παρακολουθεί διά ζώσης για να μην διαταραχθεί η «φυσική ησυχία», αλλά προσλαμβάνει την καλλιτεχνική δράση μέσω των οπτικοακουστικών της καταγραφών (βίντεο, φωτογραφίες, σχέδια).
- Ομοιόμορφα ενδύματα λευκού χρώματος με μαύρες εσάρπες.
- Κόκκινη βαμβακερή κορδέλα (20 μ. × 3 εκ.).
- Πολύχρωμα υφάσματα διαφόρων υλικών και διαστάσεων (20 × 30 εκ. < 750 × 80 εκ.).
- Φυσικό χορταριασμένο έδαφος.
Ηλικία performers: 14 ετών.
Διάρκεια performance: 11.58 λ.
Διάρκεια video: 14.03 λ.
Το video δημοσιεύεται στο link: https://youtu.be/rg4zjMU3m-A
1. Διαδικασίες in situ
Φορώντας ομοιόμορφα λευκά ενδύματα και έχοντας καλυμμένες τις κεφαλές τους με μαύρα υφάσματα, τα μέλη του χορού, που αποτελείται από 11 έφηβες, εισέρχονται στον προσδιορισμένο χώρο (σκηνή Ρωμαϊκού Θεάτρου του Δίου) σε σειρά, με επικεφαλής τον κορυφαία. Κινούνται αργά και τελετουργικά, με ελαφρά σκυμμένη την κεφαλή, κρατώντας με το αριστερό τους χέρι κόκκινη κορδέλα διαστάσεων 3 εκ. × 20 περίπου μ.
Βαδίζουν, στη συνέχεια, με αργό tempo δεξιόστροφα και περιμετρικά του κυκλικού χώρου διαμέτρου 8 περίπου μ., που διαγράφεται νοητά στο έδαφος.
Μετά από τρεις περιστροφές ακινητοποιούνται στην περίμετρο της κυκλικής περιοχής στις κορυφές κανονικού 11γώνου και στρέφουν τα σώματά τους προς το κέντρο. Εναποθέτουν αργά την κορδέλα στην περίμετρο του κύκλου και τα μαύρα υφάσματα από τις κεφαλές τους εσωτερικά της περιμέτρου.
Ξεκινούν και πάλι την περιστροφική κίνηση με το ίδιο tempo. Μόλις ολοκληρώσουν τη δεύτερη περιστροφή η κορυφαία παίρνει μερικά υφάσματα από τι στοίβα, που εναποτίθεται εκτός της περιμέτρου στο σημείο εισόδου, και συνεχίζει να κινείται περιμετρικά σε πιο αργό tempo. Βαδίζει με χαμηλωμένη την κεφαλή, κρατώντας τα υφάσματα με τα δύο της χέρια στο ύψος του στήθους. Το ίδιο κάνουν, διαδοχικά, το ένα μετά το άλλο τα μέλη του χορού.
Ολοκληρώνοντας μία πλήρη περιστροφή η κορυφαία σταματά στην αρχική της θέση στην κορυφή του κύκλου και στρέφεται προς το κέντρο. Το ίδιο κάνει και ο υπόλοιπος χορός με κατάλληλο tempo, έτσι ώστε η τελευταία του χορού να ακινητοποιηθεί λίγα μέτρα μετά το σημείο ανάληψης των υφασμάτων και δύο περίπου μέτρα δεξιά της κορυφαίας. Τελετουργικά με αργές κινήσεις, απλώνουν τα υφάσματα στο έδαφος καλύπτοντας όλη την κυκλική περιοχή.
Όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία, επιστρέφουν στην αρχική τους θέση στην περίμετρο και παραλαμβάνουν με τα δύο τους χέρια (έχοντας εξωτερικά τις παλάμες) την κόκκινη κορδέλα. Κινούνται ταυτόχρονα προς το κέντρο του κύκλου κάνοντας 4-5 βήματα. Ακινητοποιούνται, όταν σχηματίσουν ομόκεντρο κύκλο διαμέτρου τριών περίπου μέτρων. Γονατίζουν ταυτόχρονα και πραγματοποιούν τρεις διαφραγματικές αναπνοές αυξανόμενης έντασης· η πρώτη με χαμηλωμένη την κεφαλή, η δεύτερη σε ευθεία θέση και η τρίτη με ανασηκωμένη την κεφαλή.
Στη συνέχει εναποθέτουν την κορδέλα στην υφασμάτινη επιφάνεια και με επικεφαλής την κορυφαία πραγματοποιούν με σταθερό tempo δύο δεξιόστροφες περιστροφικές κινήσεις. Στο τέλος της δεύτερης περιστροφής αποχωρούν από την περιοχή.
2. Εννοιολογικό περιεχόμενο
Το εννοιολογικό περιεχόμενο μπορεί να περιγραφεί με βάση τις παρακάτω έννοιες:
Έννοια του κυκλικότητας, που βασίζεται στην εξέλιξη της performance σε κυκλική περιοχή με κυκλικές κινήσεις. Ο κύκλος λειτουργεί ως στοιχείο διασύνδεσης της ομάδας και ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων. Η διαμόρφωση της κυκλικής περιοχής ενισχύεται από τη διασύνδεση της ομάδας με κορδέλα σε κόκκινο χρώμα που παραπέμπει έμμεσα στο αίμα.
Έννοια της ένδυσης που σχετίζεται με την κάλυψη του εδάφους με πολύχρωμα υφάσματα. Η ενέργεια «του ενδύω», αποτελεί ανθρωπολογικό χαρακτηριστικό, που παραπέμπει στις έννοιες της προστασίας, της ζεστασιάς και της κάλυψης της γυμνότητας και διασυνδέει τον φυσικό χώρο με ανθρωπογενείς λειτουργίες. Τα τμήματα υφασμάτων, τα οποία περίσσεψαν από τα θεατρικά ενδύματα των μελών του «Εργαστηρίου», ανακυκλώνονται σε νέες χρήσεις λειτουργώντας ως προεκτάσεις του σώματος που αγκαλιάζει με θαλπωρή τον φυσικό χώρο και τον προφυλάσσει.
Έννοια της κίνησης στο έδαφος και της κοινής τριπλής διαφραγματικής αναπνοής ως στοιχείων που βοηθούν στην κιναισθητική και ψυχοκινητική βίωση του φυσικού χώρου με όλες τις αισθήσεις. Τα γυμνά, χωρίς υποδήματα πόδια, αγγίζουν το έδαφος, αισθάνονται τη φυσική υγρασία του φθινοπωρινού απογεύματος και χαράσσουν εφήμερα ίχνη.
Έννοια της λειτουργίας των φυσικών ήχων του χώρου (φωνές πουλιών, περπάτημα χωρίς υποδήματα στο χορταριασμένο έδαφος, ανέμισμα και άπλωμα υφασμάτων, πτυχώσεις ενδυμάτων). Οι φυσικοί ήχοι του χώρου και της κίνησης λειτουργούν ως «φυσική μουσική επένδυση».
Έννοια της νεανικής ζωτικότητας, που βασίζεται στο νεαρό της ηλικίας των συμμετεχόντων. Η νεανικότητα εμψυχώνει την επιτέλεση προσδίδοντας ιδιαίτερα και μοναδικά χαρακτηριστικά.
Έννοια της παιδαγωγίας, η οποία λειτουργεί προς και από, την πλευρά των νεαρών μελών του «Εργαστηρίου». Οι έφηβες που συμμετέχουν και προετοιμάζουν τη δράση, ασκούνται στην ομαδική εργασία και στον συμμετοχικό σχεδιασμό, αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα, βελτιώνουν τις κιναισθητικές και τις ψυχοκινητικές τους δυναμικές, καλλιεργούν περιβαλλοντικές αξίες, γνωρίζουν το πολιτισμικό περιβάλλον, εμπνέονται στην παραγωγή καλλιτεχνικού έργου και αναπτύσσουν τη δημιουργικότητα και το πολιτισμικό τους κεφάλαιο. Το ευρύ κοινό γίνεται συμμέτοχο στην εφήμερη δράση μέσω της δημοσιοποίησης των οπτικοακουστικών της καταγραφών.
3. Αισθητικό περιεχόμενο
Το αισθητικό περιεχόμενο της performance αναπτύσσεται παράλληλα με το εννοιολογικό. Βασίζεται στις παρακάτω έννοιες:
Ανοικείωση: οι performers ντυμένες με λευκά ομοιόμορφα ενδύματα απλώνουν πολύχρωμα υφάσματα στον φυσικό χώρο που σκιαγραφείται από φθινοπωρινές εικόνες, ήχους και χρώματα. Η «ανθρωπολογική εισβολή» ανοικειώνει τον φυσικό χώρο προκαλώντας νέες εικόνες, ήχους και αναπαραστάσεις.
Επιτέλεση και ενσυναίσθηση: οι κινήσεις, ο ρυθμός, οι αναπνοές, η τελετουργική ατμόσφαιρα και η θεατρικότητα, συνθέτουν την αισθητική της επιτέλεσης που εμπλέκει τις ψυχοσωματικές λειτουργίες και εγκαθιστούν μια «σωματική γλυπτική» στον χώρο, η οποία ενισχύεται από την καθαρότητα και την ικμάδα των εφηβικών σωμάτων. Η φυσική ένταξη στον χώρο και οι ψυχοκινητικές διεργασίες δημιουργούν ισχυρό ενσυναισθητικό φορτίο στους συμμετέχοντες. Τεχνοτροπία: η καλλιτεχνική πράξη ακολουθεί τη αισθητική της τελετουργικής performance με έμφαση στην απλότητα των αναπαραστατικών πρακτικών και στις επιτελεστικές και εφήμερες διαδικασίες. Το κοινό δεν συμμετέχει ενεργά ούτε παρακολουθεί διά ζώσης για να μην διαταραχθεί η «φυσική ησυχία», αλλά προσλαμβάνει την καλλιτεχνική δράση μέσω των οπτικοακουστικών της καταγραφών (βίντεο, φωτογραφίες, σχέδια).
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου